مدرسه طراحی به کمک کامپیوتر

محلی برای ارائه آموخته ها برای فارسی زبانان

مدرسه طراحی به کمک کامپیوتر

محلی برای ارائه آموخته ها برای فارسی زبانان

مدرسه طراحی به کمک کامپیوتر
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

assembly

در قسمت آخر از مدلسازی موتور V12 ، به مونتاژ قطعاتی که در مراحل قبل مدل کردیم ، میپردازیم. در هنگام مونتاژ پیستون وشاتون روی بدنه ، ابتدا فقط پیستون و بازویی شاتون را با اعمال چند قید ، روی بدنه سوار میکنیم سپس با باز کردن پیستون در محیط Part ، پین را نیز با استفاده از دستور Insert Part وارد کرده تا آنها را به یک Part تبدیل کنیم. در مورد شاتون هم ، اینگونه عمل میکنیم که در فیلم نحوه کار را خواهید دید.در این آموزش مونتاژ یکی از دوازده پیستون و شاتون را نشان میدهم و مونتاژ 11 عدد دیگر را به دلیل کم کردن حجم ویدیو حذف کرده ام اما نحوه مونتاژ بقیه مانند همان یک عدد است و جای نگرانی نیست.شما باید هر 12 عدد را سوار میل لنگ نمایید بعد پیستون و پین (و همچنین دو تکه شاتون) را تبدیل به یک قطعه کرده و در ادامه قطعات دیگر  را مونتاز کنید.

برای دانلود فیلم آموزشی (بدون صدا) و فایل قطعه (مدل شده در نسخه 2012) روی دانلود کلیک کنید.

مدت آموزش : 8 دقیقه و 49 ثانیه

حجم دانلود : 22.3 مگابایت (لینک مستقیم)

دانلود

آیا در مورد این آموزش سوالی دارید؟ درقسمت نظرات مطرح بفرمایید.

هدیه اموزش :

اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم

نظرات  (۱۲)

با سلام.من تازه شروع کردم به یادگیری این نرم افزار، مطالبتون خیلی به دردم خورد.یه درخواستی ازتون داشتم اگه امکانش باشه آموزش رسم مکانیزم لنگ-آونگ رو هم بذارید.خیلی دنبالش گشتم ولی جایی پیداش نکردم.
با تشکر
پاسخ:
سلام
اگر خودتون نقشه ای دارید بفرستید تا بررسی کنم. در صورت امکان آموزش مدلسازی اش را روی سایت قرار دهم.
در ضمن امیدوارم در یادگیری نرم افزار موفق باشید.
با سلام
من نقشه این مکانیزم رو ندارم.ولی تصویرش رو گذاشتم.در ضمن یه سایتی هم هست که به صورت انیمیشن این مکانیزم رو اجرا کرده که ادرسشو گذاشتم.
http://www.softintegration.com/chhtml/toolkit/mechanism/fourbar/

با تشکر
پاسخ:
سلام آقا احسان
شبیه سازی  رو دیدم ولی تصویری که گفتی کجاست؟
تصویر زیر رو ببینید:
نمایش تصویر
اگر منظورتون این مدل هست،اطلاع بدید.
ممنون
یا سلام
بله دقیقاً همین تصویره.
پاسخ:
بسیار خوب ولی قول نمیدم کی آموزشش رو بذارم.
اگه خودتون آشنایی ابتدایی با چندتا دستور رو داشته باشید میتونید اونرو مدل کنید.
بازویی
در محیط Part یه مستطیل بکشید با ابعاد دلخواه خودتون.
با دستور Trim دوضلعی که بعنوان عرض مستطیل هستند رو پاک کنید.(راه دیگه اینه که اونها رو انتخاب و بعد با کلیک روی Delete حذفشان کنید.)
با دستور Arc در دو سر خطها نیم دایره ایجاد کنید.
با دستور Extrude در زبانه Feature آنرا سه بعدی کنید.(با ضخامت دلخواه)
دستور Extruded Cut را انتخاب کنید
روی سطح بازو ،دو دایره ، هر کدام به مرکز نیم دایره ای که در مراحل قبل ایجاد کردید ، رسم کنید.(اندازه دلخواه)
از Sketch خارج شوید.
بازویی مدل شده است.برای بازوهای دیگر کافیست طول مستطیل اولیه را تغییر دهید و بقیه مراحل را تکرار کنید.
پایه
یک مستطیل بکشید و با دستور اکسترود آنرا سه بعدی کنید.
در دو طرف آن دو دایره به قطر سوراخ هایی که روی بازوها هستند بکشید و با دستور اکسترود آنرا نیز سه بعدی کنید.
این نوضیح اجمالی برای مدلسازی بود تا زیاد منتظر نشوید.
با سلام.مهندس من به امید خدا شروع کردم این مکانیزم رو رسم کنم.میله ها و پین و پایه رو رسم و سه بعدی کردم.در قسمت مونتاژ به مشکل برخوردم.در قسمتی که باید میله ها رو به پایه مونتاژ کنم وقتی سوراخ میله و پین پایه رو انتخاب می کنم تا اونها رو میت کنم میله از جای خود حرکت کرده و درست مقابل پین با کمی فاصله قرار می گیرد و وارد ان نمی شود.خواهش می کنم برای حل این مشکل منو راهنمایی کنید.
با تشکر
پاسخ:
سلام آقا احسان
آفرین،بیشتر راه رو رفتی.
ببین احسان جان شما فقط قید هم مرکزی رو دادی و به اونها گفتی که فقط در راستای محور همدیگه میتونن حرکت کنن بخاطر اینکه این آزادی رو هم از اونها بگیری جوری که انگار به هم وصلند باید قید انطباق (Coincident) بین سطح رویی میله و سطح رویی پین بدنه ایجاد کنی.
با سلام.مهندس خدا رو شکر تونستم از پس طراحی مکانیز بربیام.ولی در خلال کار به چند تا مورد برخوردم که در زیر مطرح می کنم:
1.می شه با یک پین دو قسمت رو به هم وصل کرد و کاری کرد که دو قسمت ثابت بشن و حرکت دورانی و زاویه ای نداشته باشند؟
2.اگر یک قطعه ای رو  رسم کنیم که از اجزایی تشکیل شده باشد که به اصطلاح شکل بسته باشه(یعنی جایی برای وارد کردن پین نباشه) می شه دو قطعه رو به هم وصل کرد یا نه؟
3.به چه طریقی می توان در اتصال پین به یک میله فاصله ی انتهای پین رو از انتهای میله به طور دلخواه تغییرداد؟
با تشکر از راهنمایی هاتون.
پاسخ:
سلام
1. بله
2. بله
3. با استفاده از قید "فاصله" یا Distance
آقا احسان از شما دعوت میکنم تا مدل مکانیزم خودت رو بصورت آموزش روی سایت قرار بدی و تجربیاتت رو به بقیه هم منتقل کنی.
یاعلی
اقا دستت درد نکنه من کامل ساختم مونتاژ هم کردم
خیلی ممنون
پاسخ:
سلامت باشی.
این مجموعه کل قطعات یک موتور نبود بعضی از قطعات مثل میل بادامک حذف شده است.
۱۰ آذر ۹۲ ، ۲۲:۴۷ سعید محمدی

سلام مهندس...آقا انصافا خدا خیرت بده...دمت گرم خدایی کلی ثواب کردی....اینقد تو اینترنت دنبال فایلای آموزشی سالید بودم که واقعا دیگه داشتم خسته میشدم...

من واسه طراحی روبات و طرح های دیگم سالید رو لازم دارم....یه چیزایی یاد دارم فقط در حد شکل های چارچوبی و ساده ولی با این آموزش هایی که شما گذاشتین دیگه مشکلاتم کمتر شده...من از این به بعد بازدید کننده همیشگی سایتتونم پس لطفا آموزش هاتون رو زیاد تر کنید و  کارای حرفه ای تر حرکت دادن و تحلیل فشار هایی که روی چرخ دنده ها میاد رو هم حساب کنید که کارو واسه ما راحت کنید...(البته الان نگید خیلی پررو ام ها...:))) رشتم برقه....همیشه سایتتون و دنبال میکنم منتظر طرحهای پیشرفته تر و حرفه ای تر همراه با تحلیلش هم هستم که بیشتر به ما یاد بدید....

نمیدونم چیکار کنم که واقعا یه تشکری براتون بشه ولی یه خسته نباشید از ته دل بهتون میگم....

"خسته نباشی مهندس" امیدوارم همیشه ادامه داشته باشه این آموزش...

تا بعد...

پاسخ:
سلام آقا سعید
درحال حاضر با هیچکدوم از نرم افزارهای مدلسازی کار حرفه ای (به منظور کسب درآمد) ندارم و این مطالب رو هم به این خاطر روی سایت قرار میدم که یک زمانی مجبور به استفاده از Solidworks بودم و الان دیگه کار خاصی با هم نداریم اما خواستم چیزهایی رو که یاد گرفتم هدر نره و بچه هایی که مثل اون زمان من دنبال یادگیری این نرم افزار هستن یه جایی داشته باشن (به زبان فارسی).
در مورد تحلیل هم بگم که با سالید تحلیل نکردم اما به امید خدا وقت بشه برای اون هم کاری میکنم.
منتظر پیشنهادات شما و همکاریتون هستم.
یا علی
سلام.
مهندس عزیز من یک  طراحی کردم که متشکل از 4 میله و 2 تکیه گاه است، در مونتاژ میله ها بر تکیه گاه دچار مشکل شده ام به طوری که هر کاری می کنم به صورت کاملا متقارن در نمی آیند یعنی فاصله ی میله ها از لبه ی تکیه گاه ،فاصله ی میله ها از هم و موازی بودن میله ها و ... از هم مساوی نیستند و غیر قابل تغییز شده اند و هر بار می خوام فاصله ی میله ها رو تعیین کنم پیام خطا می دهد.تصاویر مربوط در ادرس زیر می باشد
لطفا در صورت امکان راهنمایی فرمایید                        با تشکر

http://trainbit.com/folders/8365681884/1
پاسخ:
سلام حسن آقا
عذر خواهی میکنم بخاطر دیر شدن پاسخ.
فاصله میله از لبه تکیه گاه
برای اینکار بهتره از قید فاصله (Distance) بین قاعده سر میله و سطح داخلی شیار تکیه گاه استفاده کنید.
اگه از قید Coincident استفاده کنید ، دو سطح بهم متصل میشن و دیگه میله قابل حرکت داخل شیار تکیه گاه نیست.
موازی بودن میله ها
بدنه میله ها (استوانه) رو انتخاب کنید و قید توازی (Parallel) رو بدید.
با سلام
من تمام اجزا سیستم پیستون . سیلندر رو طراحی کردم ولی در مونتاژ اون در سالید ورک مشکل دارم راستی بعد از مونتاژ چه جوری حرکت میکنه؟؟؟
با تشکر

پاسخ:
در مونتاژ سیلندر و پیستون نکته ای وجود داره که با دیدن فیلم های مربوط به اون متوجه اش میشید.
ممنون عالیه
سلام ممنون بابت همه فیلم های اموزشی بسیار خوبتون . خدا خیرتون بده که این فیلم ها رو به صورت رایگان در اختیار مردم قرار میدید . منتظر فیلم های اموزشی جدید شما هستیم .
پاسخ:
سلام
از لطف شما ممنونم. فیلم ها رایگان نیستند و هدیه اونها یک صلوات هستش.
از نظر زمان محدودیت دارم به همین دلیل شاید نتوانم آموزش ها را به روز کنم.
۰۴ دی ۹۴ ، ۱۴:۴۲ محمدجواد
سلام نقشه ی انفجاری شاتون و پیستون رو میخواستم
پاسخ:
سلام
بعد از مدلسازی این قطعات در محیط part، خودتان قادر خواهید بود با وارد کردن آن ها در محیط نقشه کشی نرم افزارT مدل انفجاری را تهیه کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی